Alla inlägg under september 2019

Av Petra Pengermaa - 29 september 2019 01:07

Kör vaket igen då. Fick faktiskt sova natten till idag. Vaknade några ggr men lyckades somna om. Somnade nu ikväll också men vaknade efter en timma. Å nu är det kört.. Hata dessa nätter som kommer allt oftare. Ska dra igång en film nu så kanske jag kan somna en stund...

Av Petra Pengermaa - 27 september 2019 05:10

En vaken natt till.. Somnade men bara i 3 timmar. Sen varit vaken igen. Sömnmedicinen funkar inte som den ska. Så nu e det dags att göra uppehåll en vecka igen. Men det e bara att kämpa på så gott jag kan.
Tittar på u2b klipp om hemsökta platser. Tror jag på spöken? Ja, det gör jag faktiskt. Men många av klippen är helt klart riggade medan några är troliga.
Nu blir det kaffe då det är lönlöst att försöka sova. Har startat en tvättmaskin och väntar på att den ska bli klar.

Av Petra Pengermaa - 26 september 2019 18:03

Varit vaken hela natten och dagen. Ingen energi alls. Hoppas att jag får sova inatt iaf.
I tisdags var jag på mammografi, vilket är bra. Men attans vad ont det gör. Tog mig iväg trots febern. Som skönt att ha det gjort.
Mamma har äntligen fått göra sin höftoperation. Det har gått bra och idag var hon uppe och gick.. Ska hälsa på henne när jag blivit frisk..
Nu blir det strax sova...

Av Petra Pengermaa - 24 september 2019 11:07

Blev hemma idag. Har dragit på mig feber och rejäl förkylning. Flåsar som en brunstig älgko. Förstod redan igår att något vr på g i kroppen. Blir så less. Men jobbar man nära småbarn, som kommer grönsnorig till förskolan, så blir det väl så. Har sämre immunförsvar. Veet att många tänker, ddå ska man kanske inte jobba på ett sånt ställe! Men man ska väl kunna jobba med vd man vill. Många föräldrar lämnar sina barn trots att de borde vara hemma och krya på sig. Dels för barnets skull men också för smittorisken. Både pedagoger och andra barn smittas. Det drabbar ju alla i slutänden och dessutom går smittan runt hela tiden.
Har en mammografi senare idag. Funderar på att ställa in den. Dels för att inte för smittan Vidar, dels för att det är jobbigt att köra bil de 3 milen enkel väg. Går ju inte direkt någon buss som passar in heller. Får se hur jag gör....

Av Petra Pengermaa - 23 september 2019 18:53

Då har veckan startat. Har gått bra på jobbet, hade stängningen idag. Vi var ute efter mellis och lekte allt möjligt.
Rringde hc i morse då mina luftrör känns trånga igen. Så fort jag blir det minsta förkyld så sätter det sig på andningen. Läkare ringde upp mig mitt idagen och hen satte in pulmicort igen. Känns bra att ha en så förstående läkare. Ska även få en kallelse på spirometri i höst. Mkt hälsokoller nu. Imorgon ska jag på mammografi. Hade tänkt vara ledig hela dagen men det sket sig. Jobbar på FM några timmar då vi går kort.


Nu ska här djur utfodras innan dusch och sänggående. Sussa sött...

Av Petra Pengermaa - 22 september 2019 13:55

Redan slut på helgen. Har inte blivit många knop idag heller. Bara tagit det lugnt och laddar för kommande arbetsvecka. Helgerna känns på tok för kort. De går så fort. Älskar dock mitt arbete men helgen borde vara en dag till.
Idag är det iaf sol. Har regnat hela veckan så lite ljus piggar upp lite. Tittar på en serie på Netflix som heter Marianne. Den e faktiskt bra då jag gillar när det är lite "spoky", (osäker på stavning).

Ha en bra söndag....

Av Petra Pengermaa - 21 september 2019 13:11

För ungefär 3 veckor sedan, vaknade jag kl 5 en söndagsmorgon, av en smärta från helvetet. Var dyblöt i svett. Hade så ont att jag inte kunde prata. Ringde min man som var i jaktkojan 18 mil hemifrån.
Han förstod att det var allvarligt då jag ej kunde prata pga smärta, så han ringde en ambulans. Fick smärtstillande på vägen in mot akuten. Väl där fick jag göra en kontrast röntgen. Det visade sig att jag har flera ovarialcystor. En var så stor, 10 gånger 7 cm. Men eftersom jag ej ska ha flera barn blev det ingen operation där och då. Jag ska få komma om 4 månader till kvinnokliniken och göra ny undersökning.
Jag känner av cystorna dagligen, ibland mer och ibland mindre. Vissa dagar behöver jag ta smärtstillande för att palla med jobbet. Men är dock ganska smärttålig trots allt. Men de dagar jag känner av det mer, tär på psyket då det kan mola hela dagen. Men bara att vänta och se. Min önskan är att få operera bort både livmoder och äggstockar.
Jag var dessutom totalförstoppad och hade inga tarmljud. Vilket av dessa två tillstånd som orsakade smärtan från helvetet vet ej läkarna. Men har nu fått ordning på den delen iaf.
Som om inte detta var nog så blev jakthunden akut sjuk på onsdagen efter jag blev sjuk. Hon fick både magsäck och tarmar öppnade. Hennes liv hängde på en skör tråd i en hel vecka efter. När vi äntligen fick ta hem henne, var hon såååå mager. Bara skinn och ben. Hon har tratten på fortfarande och får ha det ett tag till. Hon har piggnat på sig lite nu och vi har fått upp henne i vikt, vilket känns bra.

Nu ska här hängs lite tvätt. Have a Nice Day!

Ovido - Quiz & Flashcards